Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Pieper Paradijs op Utrecht Centraal goed bezocht

november 2022


Van 12 tot en met 23 oktober stond de aardappel in de schijnwerpers op het treinstation Utrecht Centraal. In een pop-up store bood supermarktketen ALDI de reizigers een heuse aardappelexperience, met heerlijke aardappelgerechtjes en een inspirerende route waarbij bezoekers zich konden laten fotograferen op een friettroon. Natuurlijk gingen we als redactie even poolshoogte nemen.


Van 12 tot en met 23 oktober stond de aardappel in de schijnwerpers op het treinstation Utrecht Centraal.

In Pieper Paradijs heet Natasja van Dungen, de hostess van de dag, ons van harte welkom. Ze legt uit dat ALDI voor 99 eurocent de reizigers drie ludieke aardappelhapjes aanbiedt. Dit zijn de 15 Hour Potato met rozemarijn-mayonaise, de Crispy Smashed Potato met boerenkooldip en ALDI’s eigen Hutsbal geserveerd met appelmoes en gekaramelliseerde ui. Ze laat weten dat alle gerechten gemaakt zijn met de aardappelen vers van eigen bodem. Op de balie staat dat kleinverpakker Greydanus uit Heerenveen, waarbij Klaas en Jacob de aardappelen vanaf een mooie poster promoten, de aardappelen heeft geleverd. Snel en geoefend presenteert Van Dungen de heerlijke gerechtjes. In een reactie laat ALDI weten dat er in totaal 15.000 aardappelhapjes zijn verkocht.

Aardappel herontdekken

Alle gerechten zijn gemaakt met de aardappelen vers van eigen bodem.

De culinaire veelzijdigheid van de pieper is volgens Wolter Bentinck, Manager Social Media bij ALDI in Nederland, terug te zien op social media: “We zien op TikTok en Instagram veel ludieke, nieuwe aardappelgerechten ontstaan en gedeeld worden. Met het Pieper Paradijs maken we deze trends toegankelijk en laten we heel Nederland de aardappel herontdekken.” Na afloop laat hij weten dat de pop-up store aan de verwachtingen heeft voldaan. “Onze doelstelling was om de aardappel weer onder de aandacht te brengen, met name bij de jongere doelgroepen. Het enthousiasme van onze bezoekers, de rijen voor de deur en de aandacht vanuit de media is voor ons het bewijs dat dit daadwerkelijk gelukt is. Of ALDI de campagne gaat herhalen is nog onbekend. “We hebben eerder dit jaar het NK Smoothie Draaien geïntroduceerd rondom onze vorige AGF-campagne, die meer was gefocust op zomerfruit. We merken dat deze campagnes goed aanslaan, dus wellicht zal er een vervolg komen in 2023”, laat Bentinck weten.

Mini-interview met Gys de Jong, Category Manager AGF bij ALDI in Nederland

“De aardappel is een ontzettend mooi product, dat voedzaam en onvoorstelbaar veelzijdig is. Daarbij voldoen alle Nederlandse aardappelen in het vaste assortiment van ALDI aan het On the way to PlanetProof keurmerk. Dat betekent dat ze geteeld zijn met extra veel aandacht voor zaken als bodem en biodiversiteit. Genoeg redenen om de aardappel op het podium te zetten”, zegt Gys de Jong, Category Manager AGF bij ALDI in Nederland.

“Op de een of andere manier eet de jeugd toch liever rijst en pasta, terwijl onze aardappel duurzaam geteeld is”, signaleert Gys de Jong.

Ga je nog zaken doorvoeren in het winkelschap die je geleerd hebt tijdens de actie?
“De actie was bedoeld om de aardappel weer voor het voetlicht te brengen, met name bij de jeugd. In het winkelschap maken we de aardappel ook prominenter aanwezig door uitbreiding van het assortiment. We hebben kunnen zien dat je met de aardappel vele kanten op kan wat originele gerechten betreft, dus daar past een uitgebreider assortiment bij.”

Komt er in de winkel nog extra promotie voor de jeugd?
“Niet zozeer extra promotie in de winkel zelf, maar wij hebben gelijktijdig met de actie ook onze verpakking in de winkel helemaal veranderd met een frisse uitstraling waarmee we meer en wellicht ook jongere klanten kunnen bereiken.”

Vinden jongeren het belangrijk dat producten uit Nederland komen?
“Jongeren zijn bewust en actief bezig met het klimaat en met de voetafdruk van producten die zij consumeren. Maar op de een of andere manier eet de jeugd toch liever rijst en pasta, terwijl onze aardappel duurzaam geteeld is, van eigen bodem komt en daardoor weinig kilometers aflegt. Daar waar mogelijk kiest ALDI voor Nederlandse aardappelen en door betere bewaartechnieken lukt dat ook steeds langer door het jaar heen.”

Focust ALDI zich op nieuwe rassen die speciaal voor de jeugd zijn gekozen?
“De rassen die we kiezen worden geselecteerd op smaak, uiterlijk en bewaringsmogelijkheden zowel bij de boer als in de winkel, om daarmee het beste aan onze klant te kunnen bieden. We hopen de jeugd te kunnen stimuleren om vaker een aardappel te kiezen door bijvoorbeeld een social (media) activatie als het Pieper Paradijs.”

Hoe verloopt de aardappelverkoop bij ALDI op dit moment?
“Wij verkopen relatief gezien meer aardappelen dan de rest van de markt. Wel is er sprake van een algemene daling in de verkoop van onbewerkte aardappelen. Zonde, want de aardappel is nog steeds een goedkoper, duurzaam (lagere CO2-voetafdruk en waterverbruik) en gezond (minder calorieën, meer vitaminen en mineralen) alternatief naast pasta en rijst. Kortom, erg relevant voor ons als discounter. Om de verkoop te stimuleren hebben wij de pieper nu in het zonnetje gezet.”

Staat er een actie gepland met een van de gerechten in het Pieper Paradijs?
“We zijn aan het bekijken of een van deze gerechten inderdaad in de winkel verkocht kan worden, maar daar is op dit moment nog niets concreets over bekend. Op onze website delen we het recept van onze eigen Hutsbal.” ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO