Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Voorzitter Duitse handelsvereniging schetst uitdagende situatie aardappelsector tijdens KartoffelAbend

maart 2020


Op 4 februari organiseerde de Duitse vereniging voor aardappelhandel Deutscher Kartoffelhandelsverband e.V. (DKHV) voor de zestiende keer de internationale Aardappelavond (KartoffelAbend). Aan de vooravond van Fruit Logistica, de vakbeurs voor de internationale aardappel-, groenten- en fruithandel, luisterden in Berlijn bijna vijfhonderd deelnemers uit meer dan vijftien landen naar de openingsrede van DKHV-voorzitter Thomas Herkenrath. Tijdens deze bijeenkomst voor de internationale aardappelsector schetste hij de diverse uitdagingen waar de sector momenteel voor staat.

“Over de marktsituatie wat betreft kwantiteit en kwaliteit hoef ik jullie niets te vertellen, die kennen jullie aardappelprofessionals beter dan ik. Laat ik het hebben over zaken waarvan ik denk dat zij een grote invloed gaan hebben op onze sector in de komende maanden en jaren. Ten eerste wordt de markt niet langer uitsluitend bepaald door vraag en aanbod. Extreme weersomstandigheden, wetgeving, normen van supermarkten, evenals eisen van ngo’s en de continu veranderende levensstijl van consumenten hebben inmiddels ook een aanzienlijke invloed op marktontwikkelingen”, begon Herkenrath.

Verlies CIPC grote uitdaging

“Ook het verlies van chloorprofam (CIPC) is een nieuwe, grote uitdaging voor de aardappelsector. Tot nu toe is er nog geen vergelijkbaar alternatief voor kiemremming verkrijgbaar en dit zal een grote impact hebben op de beschikbaarheid van hoge kwaliteit tafelaardappelen en aardappelen voor de verwerkende industrie. Ook andere gevolgen, zoals moeilijkere voorwaarden voor teelt en opslag, moeten niet lichtvaardig worden opgevat”, aldus de DKHV-voorzitter.

Consument droomt van biologisch voedsel

“De lijst met overige nieuwe uitdagingen is behoorlijk lang. Denk aan de impact van het verbod op Reglone (diquat) op de sector, nieuwe regelgeving voor meststoffen, nieuwe fytosanitaire voorschriften, nieuwe quarantaine­ziekten en het groeiende protectionisme in de internationale handel. Waar komen al deze ontwikkelingen vandaan?”, vroeg Herkenrath zich hardop af. Het antwoord op deze vraag gaf hij vervolgens zelf: “Dit ligt duidelijk bij de consument. Die droomt van compleet biologische voedselproductie zonder het gebruik van chemicaliën en wil gezond en duurzaam geproduceerd voedsel kopen. Tegelijkertijd proberen ngo’s middels een mediacampagne een nieuw vijandbeeld te schetsen en de reactie van de boeren daarop (“praat niet over ons, maar met ons”) is helaas veel te laat gekomen. Berichten in de media over residuen in voedsel en de dood van insecten en andere diersoorten verontrusten de bevolking. Omdat emoties dit soort discussies domineren, is het moeilijk om feiten te communiceren. We moeten dit wel serieus nemen. Onze sector heeft al veel gedaan op het gebied van duurzaamheid en milieubescherming. De steeds hoger wordende standaarden en kwaliteitseisen leiden tot groeiende productiekosten en risico’s, maar wie betaalt daarvoor? Ondanks de hoge voedselstandaarden hebben we in Duitsland de laagste prijzen in de supermarkt. Voedsel goedkoop verkopen en tegelijkertijd een steeds hogere kwaliteit eisen, dat gaat op den duur niet meer. Uiteindelijk moet de stijging ook daar in de schappen zichtbaar worden. Dat de UTP-richtlijn (Unfair Trade Practices) van de Europese Unie om oneerlijke handelspraktijken te lijf te gaan versneld wordt geïmplementeerd in de Duitse wet is hiervoor een belangrijke eerste stap. Alleen met betere waardering voor ons voedsel, is het mogelijk om passende prijzen voor onze producten te krijgen”, voorspelde hij.

Nieuwe innovatieve ideeën bespreken

“Ik ben er zeker van dat we samen de juiste oplossingen kunnen vinden en dat onze aardappel niet aan populariteit zal inboeten”, besloot hij positief. Herkenrath gaf de deelnemende professionals de opdracht mee om tijdens het evenement de kans te grijpen om nieuwe en innovatieve ideeën te bespreken en daarbij buiten de vaste kaders te denken. De aanwezige pers vroeg hij om vooral vragen te stellen, aan politici tot slot de oproep: “Praat met ons, wees dapper en luister naar de experts”. Na de openingsrede hadden tijdens de Kartoffel­Abend zo’n tweehonderd vertegenwoordigde bedrijven en instellingen de mogelijkheid om te netwerken. ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO