Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Agrifirm lanceert retailconcept Boer&NLekker

maart 2022


Eind februari introduceerde Agrifirm het nieuwe retailconcept Boer&NLekker. Hierbij kunnen consumenten lokaal geteelde producten bestellen en afrekenen via de app van de e-commerce partner Local Heroes. Vervolgens halen ze zelf alle bestelde producten op bij een van de boeren. Hiermee wil Agrifirm de telers een nieuw verdienmodel bieden, waarbij ze zelf de prijs voor hun producten kunnen vaststellen.

“In onze innovatiestrategie heeft het creëren van nieuwe, duurzame verdienmodellen voor de boeren een sterke focus. Het is geweldig om te zien dat we boer en consument op deze manier dichter bij elkaar brengen. We kunnen dan ook niet wachten om het concept na deze pilot landelijk uit te rollen. Zo creëren we overal waardevolle korte ketens, waar zowel boeren als consumenten van profiteren”, laat Dick Hordijk, CEO van Agrifirm, tijdens de officiële lancering van het concept in Breda weten. “We hebben nu een korte keten gemaakt, waarin een boer zelf zijn prijs kan bepalen. De boer krijgt 70 procent van de online verkoopprijs, dertig procent gaat naar kosten die het project maakt”, legt Hordijk uit. Hij is van mening dat, wanneer telers dit soort initiatieven grootschaliger kunnen gaan oppakken, het verdienmodel zal verbeteren. “De omzet in korte ketens bedraagt nu al 2 miljard euro. Dat gaat de komende jaren groeien naar 4 miljard, wat betekent dat 50.000 boeren een bedrag van ongeveer 35.000 euro per bedrijf kunnen verdienen. Ons idee is dat, als de korte ketens goed aanslaan, er een beter verdienmodel voor de boer ontstaat. Een beter verdienmodel is vaak de eerste stap naar verduurzaming. Als een boer de druk op zijn land wil verminderen of minder dieren in de stal wil houden, kost hem dat in het huidige verdienmodel direct inkomen. De maatschappij zegt dan, ‘de boer wil niet’. Ik weet zeker dat hij wel wil, maar in de huidige manier van werken niet kan. Het idee is dat korte ketens leiden tot betere verdienmodellen, zonder dat de consument daar veel extra voor hoeft te betalen”, legt Hordijk de gedachte achter het project uit. “Ik merk dat de consument vooral kiest voor goedkoop voedsel. Het is belangrijk dat iedereen in de keten werkt aan het creëren van meer bewustzijn bij de consument. Dat is dan ook onze boodschap richting supermarktketens als Jumbo en AH, maar ook richting meneer Staghouwer. Met dit nieuwe concept heb je het positieve van de consument die bij de boer komt, en het kost de consument geen extra geld. In de app kun je zien dat de prijzen vergelijkbaar zijn met die in de supermarkt”, laat de CEO strijdbaar weten.

Rechtstreekse verbinding

“De omzet in korte ketens bedraagt nu al 2 miljard euro. Dat gaat de komende jaren groeien naar 4 miljard”, rekent Dick Hordijk voor.

“Het bijzondere van dit project is de rechtstreekse verbinding tussen boeren en consumenten. We merken dat voor heel veel boeren die deze verbinding wel zouden willen, het te complex is om zoiets zelf op te zetten. Binnen Agrifirm stellen we ieder jaar een deel van onze winst ter beschikking om dit soort initiatieven te helpen. Binnen Boer&NLekker zijn de webwinkel, de marketing en het transport allemaal geregeld. Op donderdag krijg de boer door wat de bestellingen zijn, die zet hij voor vrijdag klaar en dan wordt het opgehaald. Daarmee is de boer bij de afzet ontzorgd”, legt Hordijk uit. “Daarnaast zorgt het project voor herkenbaarheid en korte lijnen. Alle boeren zijn bekend en in de app staan verhalen over de boeren. Transparantie is hierbij belangrijk. Mensen kopen hun product ongezien, dus het moet goed zijn. Hoe tevreden hij is kan de consument via de app aangeven met ‘duimpjes’, ook kan hij direct met boeren. Daarom selecteren we de telers op de kwaliteit van hun producten en het enthousiasme dat ze uitstralen. Bijkomend voordeel is dat de consument de bestelde producten in een keer ophaalt bij een lokaal ophaalpunt. Op deze wijze kunnen ze kennis maken met het boerenbedrijf. Ik ken heel weinig mensen die bij een boer zijn geweest en hun mening daarna negatief hebben bijgesteld”, ventileert Hordijk zijn mening.

Liesboshoeve leverancier

Op dit moment is het concept gestart met vijftien boeren in regio Breda. De broers Anton en Marc Nooren van de Liesboshoeve zijn de aardappelleverancier. Op hun gemengde bedrijf van in totaal 65 hectare, met jongvee en akkerbouw, telen de broers ongeveer vier hectare aardappelen van de rassen Bintje en Frieslander. “We zijn wel op zoek naar nieuwe rassen, maar het valt niet me om die te vinden”, laat Anton weten tijdens de lancering weten. Op hun boerderij verkopen de broers het grootste deel van hun aardappelen al via huisverkoop in 10 kilogram netzakken. “In dit project bieden we de ongewassen aardappelen voor 80 cent per kilogram in een 2,5 kilogram netzak verpakking aan”, vertelt Anton. “Het werkt voor ons heel gemakkelijk. Mensen bestellen via de app en wij verpakken de aardappelen. We voorzien de labels van het zakje met een QR-code, zodat op het centrale punt de aardappelen in het juiste pakket terechtkomen”, legt Anton uit. De broers zoeken verbreding in hun regionale aardappelafzet en zien het initiatief wel zitten. Ze zijn benieuwd hoe het gaat uitpakken. Na Breda wil Boer&NLekker verder opschalen in Nederland, om te beginnen in Den Bosch en Nijmegen. Voor meer informatie:
www.boerenlekker.nl ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO