Als de aardappel uw vak is, lees Aardappelwereld magazine digitaal en op papier

Opvallen met beperkte middelen

maart 2025


In ranglijstjes van typisch Nederlandse producten komt – naast toppers als tulpen, kaas, drop – ook aardappel voor. Niet als los product, maar onder de noemer stamppot. Dat is mooi en er zit een lange traditie achter van stevige wintermaaltijden zoals boerenkool, zuurkool, hutspot en andijviestamppot.

Het is echter niet genoeg om als gehele aardappelsector van te leven. En dat is ook niet nodig. Want van de totale Nederlandse aardappeloogst eindigt maar een klein deel als tafelaardappel in de supermarkt, groentewinkel of marktkraam. Het overgrote deel van de aardappeloogst is bestemd voor frites, zetmeel of pootaardappelen. Ondanks dit kleine marktaandeel van tafelaardappelen houden we ons al tien jaar druk bezig met de op Nederland gerichte promotiecampagne Power to the Pieper. Er is immers een groep bedrijven die zich volledig of deels op de markt voor kleinverpakte tafelaardappelen en koelverse producten richt. Zij moeten er wél van leven. Deze collectieve promotiecampagne wordt volledig gefinancierd door individuele bedrijven en de NAO. Waarom? Te midden van alle alternatieven voor aardappel zoals rijst en pasta mag de aardappel niet uit beeld verdwijnen bij met name jonge gezinnen. Het is qua bereiding een veelzijdig product en de voedingswaarde stijgt uit boven veel andere voedingsproducten. Het is van belang dat mensen bij het bedenken van hun maaltijden dus ook aardappel goed op het netvlies hebben. Om te bereiken dat in deze hoofden aardappel zit als een goede keuze, is bundeling van krachten nodig. En dat hebben de deelnemende bedrijven duidelijk voor ogen. De marges in de aardappelketen zijn niet groot, dus promotiebudgetten – vergeleken met vele A-merken – zijn navenant beperkt. Ook collectief blijft dat zo, maar dan is er wel een budget om een aantal keren per jaar opvallende acties te plegen.

Opvallen is noodzakelijk in het geweld van duizenden andere zaken om daarmee heel veel socialmedia-contacten te bereiken en in de publiciteit te komen: de piepershow, pieperverkiezing, blue monday, vrijheidsmaaltijd, aardappel fitbike, duurste stamppot ter wereld en natuurlijk de jaarlijkse nationale aardappelrooidag. Met als uiteindelijk doel het regelmatig maken van gerechten met aardappel. Inspiratie nodig? www.aardappels.nl

Dick Hylkema
Directeur Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO)

Evenementen

©2015 - 2025 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO