Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Trage digitalisering doet HZPC besluiten met Solentum de stoppen

april 2021


De langzame ontwikkeling van digitalisering in de aardappelbedrijfsketen is voor HZPC het belangrijkste argument om per 1 mei 2020 te stoppen met de start-up Solentum. Het bedrijf is in 2015 opgericht als 100 procent dochterbedrijf van HZPC, met als doel digitale agrarische producten en diensten te ontwikkelen en te leveren.

“Zonder enige twijfel zien en beseffen wij binnen HZPC het steeds meer toenemende belang van digitale data in de agrarische bedrijfstak. Anderzijds constateren wij ook dat deze digitaliseringsontwikkeling zich in de aardappelbedrijfsketen langzamer ontwikkelt dan gedacht”, laat Herman Verveld, commercieel directeur van HZPC, weten. “We ontwikkelen veel kennis en producten in onze organisatie. In ons kweekprogramma hebben we zelf machines en software ontwikkeld om onafhankelijke en betrouwbare metingen te kunnen uitvoeren. Het doel was deze kennis via Solentum te gaan vermarkten”, legt Verveld uit. Een voorbeeld van zo’n product is SolEye, een technologie die nauwkeurig en consistent de kleur van gekookte aardappelen en frites kan meten. Een ander voorbeeld is SolGrader. Door een foto te maken, laat deze app de telers weten hoe het staat met de maatsortering van een gewas en biedt het afnemers snel betrouwbare data over de maatsortering in het veld. Groot voordeel is dat je niet meer met zakken aardappelen hoeft te sjouwen, maar de meting direct in het veld kunt uitvoeren. Deze activiteit moet een teler rond het doodmaakmoment meerdere keren doen. “We merken dat telers nog niet altijd het nut van een toepassing als SolGrader inzien. Zij ervaren het vooral als informatie geven aan het handelshuis. Het is jammer dat deze ontwikkeling te traag verloopt. We hadden gedacht dat we met Solentum nu zo’n beetje break-even zouden draaien, maar dat is niet het geval. We hebben de afgelopen maanden geprobeerd investeerders te vinden om medeaandeelhouder te worden, maar dit is niet gelukt. Om de continuïteit van de producten te garanderen, proberen we nu partners te vinden die producten in licentie nemen. Dat is belangrijk voor de huidige gebruikers. Als HZPC-groep zijn wij trouwens ook klant van Solentum. We weten dat digitalisering belangrijker zal worden, maar we kiezen er op dit moment voor om te focussen op onze kernactiviteiten”, legt Verveld de spagaat uit waarin HZPC zit. “We gaan digitalisering van operationele processen verder doorvoeren en meer teeltinformatie delen door research­resul­taten en productmanagement verder te automatiseren. Ook gaan we ons ERP weer herstarten. Daarnaast gaat een project dat bigbags voorziet van een RFID-chip die allerlei informatie verzamelt ons helpen om transporten slimmer en anders uit te voeren. Hier kunnen we allerlei voordelen halen, voor onze klanten en het klimaat”, noemt Verveld een aantal voorbeelden van de nieuwe digitale focus van HZPC. ●

Evenementen

©2015 - 2023 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO