Actie Abonnement Aardappelwereld magazine (Gratis Aardappel Kookboek t.w.v. 15 euro)
Op 3 april jongstleden was het exact vijftig jaar geleden dat aardappelcoöperatie Agrico werd opgericht. Om dit te vieren zal het bedrijf gedurende het jaar verschillende evenementen organiseren voor telers, leden, afnemers en medewerkers. Bij deze festiviteiten wil de onderneming stilstaan bij het thema ‘With heart and soil. Committed to the next generation’. Dit thema is volgens het bedrijf verbonden met zijn missie: “Passie voor de aardappel en de aarde die ons verbindt.”
De passie voor de aardappel vormde volgens Agrico vijftig jaar geleden de basis voor het ontstaan van de coöperatie. Op 2 april 1973 is Agrico namelijk ontstaan uit een fusie van drie coöperaties; het Groninger Pootaardappel- en Zaaizaadverkoopbureau (PZVB), de Coöperatieve Drentse Telersvereniging G.A. (DTV) en de Coöperatieve Producenten- en Handelsvereniging voor Akkerbouwgewassen G.A. Zuiderzeepolders. Daar bleef het echter niet bij, vandaag de dag heeft de coöperatie diverse dochterondernemingen en agentschappen, en is Agrico uitgegroeid tot een wereldspeler.
De wereld is inmiddels Agrico’s akker, laat het bedrijf weten. Dat begint volgens het Emmeloordse handelshuis met de aardappelen die in Nederland bij de Agrico-telers uit de grond komen en elders in de wereld weer de grond in gaan om tot volledige groei te komen. Aansluitend op de missie is het “de aarde die ons allemaal verbindt en daar zijn we zuinig op”, laat de coöperatie weten. De aardappel past daar uitstekend bij, want hiermee kun je op een relatief klein areaal, met een lage waterbehoefte toch een hoge opbrengst en hoge voedingswaarde realiseren. Vol passie draagt Agrico bij aan voedselzekerheid voor een groeiende wereldbevolking. Voor deze missie heeft de coöperatie zich de afgelopen vijftig jaar ‘With heart and soil’ ingezet. Zo draagt Agrico bij aan inkomstenzekerheid en voedselzekerheid voor de groeiende wereldbevolking. “Wereldwijd blijft Agrico continu bezig om de aardappelwaardeketens te creëren en te verduurzamen. Om nu, maar ook in de toekomst te kunnen voldoen aan de toenemende wereldwijde behoefte aan aardappelen”, zegt Jan van Hoogen, algemeen directeur van Agrico.
Samen met de telers en het kweekwerk van Agrico Research heeft de coöperatie zich gericht op het ontwikkelen, telen en vermarkten van duurzame poot- en consumptieaardappelen die geschikt zijn voor klimaten en markten wereldwijd. Het aardappelhandelshuis heeft verschillende rassen ontwikkeld die hun afzet vinden over de hele wereld. Het kweekwerk van de voorloper van Agrico Research dateert al uit 1958, bij de oprichting van de Verenigde Kweekbedrijven. Op twee gepachte kavels van 24 hectare werden in het voorjaar van 1959 de eerste proefvelden aangelegd. Het kweekwerk van wat nu de coöperatie Agrico heet, was gestart. Al vanaf de beginjaren zagen de aardappelhandelshuizen verbonden aan de Verenigde Kweekbedrijven het belang van eigen rassen, om daarmee een goede marktpositie in te nemen. Uit het kweekprogramma van Agrico Research zijn grote rassen voortgekomen, waarvan er in 2022 nog 27 op de NAK-aangiftelijst verschenen. Het aardappelras Ostara was in de jaren 60 een doorbraak voor Agrico. In grote hoeveelheden ging dit ras overzee naar voornamelijk de Noord-Afrikaanse markt. Daar bleef het niet bij. Het ras Sante is het eerste Next Generation ras en vormt daarmee de schakel tussen de wereldwijde noodzaak tot verduurzaming en een verhoogde opbrengstszekerheid met behoud van uitstekende consumptie-eigenschappen. Het ras Fontane is met zijn resistentie tegen aardappelmoeheid volgens Agrico de opvolger van het populaire ras Bintje. Met de groei van de fritesindustrie ziet het jubilerende handelshuis ook dat andere fritesrassen een vlucht namen, zoals het populaire ras Agria voor de verse frites. Het exportras Arizona is met afstand het grootste ras dat Agrico Research zelf heeft voortgebracht. Een ras dat met zijn hoge opbrengst zeer geschikt te telen is in diverse klimaten en grondsoorten. Bij de ontwikkeling van nieuwe rassen meldt Agrico dat de focus niet alleen op smaak, kwaliteit en opbrengst ligt, maar bovenal op een duurzamere wereld voor de nieuwe generaties.
“De komende jaren gaat er veel veranderen in ons speelveld door EU-wetgeving. Hierbij zijn er grote uitdagingen voor onze telers om met deze wetgeving om te gaan. De nieuwe Next Generation rassen van Agrico zullen daar een grote rol in moeten gaan spelen, waarmee de uitdagingen kansen worden. Daarnaast zal ook de ‘next generation’, Mark Zuidhof, als CEO het stokje van mij gaan overnemen”, kijkt Van Hoogen met een positieve blik naar de toekomst. Met het gekozen thema voor Agrico’s vijftigste verjaardag ‘With heart and soil. Committed to the next generation’ wil Agrico benadrukken dat het bedrijf toegewijd is aan volgende generaties. ●
Evenementen
©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO