Aardappelwereld magazine
Door de coronamaatregelen moest Veilingvereniging Sint-Annaland de eerste veiling van de Thoolse primeuraardappelen van het jaar 2020 anders organiseren dan in andere jaren. “We missen daarom veel mensen van de handel en ook onze telers zijn niet aanwezig”, vertelt veilingdirecteur David Hage zowel in de mijnzaal als via een livestream op internet.
Nu er op 9 juni 2020 maar een beperkt aantal mensen in de veilinggebouwen in Sint-Annaland aanwezig mogen zijn, begint de livestream een kwartiertje voor de start van de veiling met een sfeerbeeld gemaakt door een drone op grote hoogte. Deze camera brengt de veiling en de omgeving fraai in beeld en scheert vervolgens over een fraai aardappelgewas op de vruchtbare akkers van Tholen. In de veilinggebouwen zelf zijn nagenoeg geen mensen aanwezig. Het zijn vooral medewerkers die met heftrucks, met daarop de kenmerkende zwarte kistjes, van de ontvangst naar de paar aanwezige handelaren rijden. Het valt op dat deze de partijen snel en geoefend beoordelen. Tevens laden de medewerkers wagens van de telers met leeg fust om deze na de oogst weer naar de veiling te brengen. Een van de telers die vandaag al aardappelen aanlevert is Rinus Gunter. Hij is tevreden over de kwaliteit van zijn aardappelen, maar vindt het spannend wat de prijs gaat worden. Na controle aan de poort en het plaatsen van een kavelnummer op de partij spoedt de veilingdirecteur zich naar de mijnzaal. Hier zitten de handelaren netjes op 1,5 meter uit elkaar te wachten. Voordat de veiling start, vertelt Hage dat de veiling een nieuwe Facebookpagina heeft gelanceerd. “Een team van Thoolse fotografen heeft het groeiproces van de aardappelen op een schitterende manier in beeld gebracht”, vertelt Hage. “Het is nog maar het begin van een promotietraject waarbij ons doel is dat straks de vroege Thoolse aardappel in één adem wordt genoemd met nieuwe haring en asperges”, spreekt hij de ambities van de Thoolse veiling uit. Om zich extra te kunnen onderscheiden in de aardappelmarkt, heeft de veilingvereniging het handelsmerk ALVANTHO gedeponeerd. De aardappelen onder dit merk zijn gecertificeerd als ‘Zeker Zeeuws Streekproduct’ wat staat voor een duurzaam Zeeuws product, geteeld met respect voor milieu, mens en dier. De 25 aangesloten telers verhandelen jaarlijks een 10.000 ton vroege en middenvroege aardappelen, vooral van de rassen Doré, Première, Frieslander en Eigenheimer. Ongeveer de helft van dit kwantum verhandelen de telers via de veilingklok. De andere helft vindt zijn weg naar de consument via bemiddeling.
Hage laat weten dat de eerste veildag voor Thoolse begrippen niet echt vroeg is. Vorig jaar werd er al op dinsdag 28 mei geveild. Kijkend naar het groeiseizoen laat Hage weten dat het dit jaar een laat voorjaar was met veel regen. “Het planten begon op 21 maart en verliep vrij vlot. Maar de structuur van de grond was niet optimaal. Doordat het al bijna april was, zijn er minder percelen met plastic afgedekt dit jaar. April en mei hebben we veel zon gehad, dus je zou zeggen die latere plantdatum lopen we wel in. Maar het werd extreem droog, niet eerder was het zo vroeg in het jaar zo droog. En daarnaast hadden we bijna constant te maken met een schrale noordoostenwind. Het tekort aan water proberen de agrariërs op Tholen op te vangen door massaal gebruik te maken van het voorhanden zijnde zoetwater. Echter, de schrale noordoostenwind, daar kunnen we helaas niets aan doen. Afgelopen weekend heeft het gelukkig lekker geregend en de gewassen staan er weer fris bij, dus we voorzien dat de oogst de komende weken goed op gang gaat komen”, spreekt hij zijn positieve verwachting uit voor dit seizoen.
“Onder de klok staat weer een kistje Alvantho aardappelen, waarvan we de opbrengst willen schenken aan een goed doel. Dit jaar is de keuze gevallen op Stichting Alzheimer Nederland. Eén op de vijf mensen krijgt namelijk te maken met dementie, het raakt ons dus vrijwel allemaal. Daarom willen we er samen iets aan doen. Alzheimer Nederland werkt aan een toekomst zonder dementie en aan een betere kwaliteit van leven voor mensen met dementie en hun dierbaren. Hiervoor geeft men voorlichting over dementie, bieden ze ondersteuning en komen ze op voor betere zorg voor mensen met dementie. En ze maken wetenschappelijk onderzoek mogelijk, door financiële ondersteuning. De maatregelen rondom de coronacrisis raken mensen met dementie en hun familieleden extra hard”, laat Hage gepassioneerd weten. Zodra hij als veilingmeester de klok in werking zet, drukt Gerrit Kruythoff van Aardappelhandel G. Kruythoff te Strijen bij 1.000 euro voor het eerste kistje van 20 kilogram op de knop. Vervolgens start de echte handel en gaat de eerste partij Doré weg voor 7,72 euro per 10 kilogram. Volgens Hage een goede start van het nieuwe primeurseizoen. ●
Evenementen
©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO