Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Aardappel in het zonnetje gezet tijdens eerste Nationale Aardappelrooidag

september 2021


Vol verwachting lopen gezinnen over het kavelpad van belevingsboerderij Boerkok te Lelystad richting het aardappelveld van de eerste Nationale Aardappelrooidag. “Aardappelen rooien”, antwoorden de vele kinderen enthousiast op de vraag wat ze gaan doen. “Dit soort beleving is nu exact wat we willen bereiken met de Aardappelrooidag”, benadrukt Zsuzsan Proos, projectleider van Power to the Pieper, het promotieproject van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO).

Onder prachtige weersomstandigheden vond 4 september jongstleden de eerste Nationale Aardappelrooidag plaats. Het doel van deze dag is om de aardappel letterlijk en figuurlijk in het zonnetje te zetten. “Dat is gelukt. We wilden een PR-moment creëren. De aardappel in de picture zetten en aandacht besteden aan het verhaal achter de aardappel zoals je die in de supermarkt koopt. Er is veel volk op het evenement en iedereen is enthousiast”, laat Proos weten. “We willen de mensen naar het aardappelveld brengen en hen met de handen in de klei zelf laten rooien. Dat is de echte beleving die je alleen krijgt met een fysiek evenement. Verser dan hier krijg je de aardappel niet”, benadrukt ze op het aardappelperceel.

Jonge gezinnen centraal

Vol verwachting lopen gezinnen over het kavelpad van belevingsboerderij Boerkok te Lelystad richting het aardappelveld tijdens de eerste Nationale Aardappelrooidag.

Een groot deel van de bezoekers zijn jonge gezinnen met kinderen. “Dit is de belangrijkste doelgroep waar we ons binnen het promotieproject op richten. We willen hen vertellen dat de aardappel als voedingsmiddel gezond en veelzijdig is en een gunstige footprint heeft. Op deze dag kunnen we laten zien wat er voor nodig is om de aardappel in de supermarkt te krijgen”, legt Proos uit. Binnen het project Power to the Pieper werken 33 bedrijven samen om de tafelaardappel in Nederland te promoten. Eerder dit jaar verscheen het kookboek Zo gepiept. “Hierbij hebben we de aardappel vanuit de culinaire insteek in de spotlights gezet, met als onderliggend thema ‘gezondheid’. Dit hebben we gedaan door de welbekende gezonde aardappel-groenten-vlees/vis/vega-maaltijd nieuw leven in te blazen”, legt de projectleider uit.

Lokale held

“Op deze dag kunnen we laten zien wat er voor nodig is om de aardappel in de supermarkt te krijgen”, legt projectleider Zsuzsan Proos uit.

“We hebben deze keer de link gelegd met de duurzaamheidskant van de aardappel door vooral het lokale aspect van de tafelaardappelen te benadrukken. Lokaal is een trend die steeds belangrijker wordt en de aardappel is echt een lokale held, dat vertellen we onvoldoende”, weet de projectleider. “We leveren steeds meer tafelaardappelen jaarrond van Nederlandse bodem. Dat zal de komende jaren nog verder toenemen”, voegt André Adamse, directeur foodservice en retail van Schaap Holland uit Biddinghuizen, toe. Schaap Holland is deze eerste editie van de Nationale Aardappelrooidag de lokale partner van het event en is nauw betrokken bij de organisatie. “We gaan ernaar toe werken om deze dag landelijk uit te rollen. Doel is om in elk aardappelgebied activiteiten te hebben. We gaan dit opstarten via de financiers. Het is superleuk om het volgend jaar op tien plaatsen te kunnen doen”, zo onthult de projectleider haar ideeën.

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO