Aardappelwereld magazine
Het is hard werken om de aardappelen uit de vruchtbare, maar door een forse regenbui in de nacht ervoor zeer natte klei op de boerderij van Jan en Ben Ham te Nieuw-Vennep met de hand te rooien. Maar dat mag voor Julius en Phileine, tijdens de derde Aardappelrooidag, de pret niet drukken. Dat gold ook voor heel veel andere gezinnen die op in totaal negen locaties in Nederland de eerste aardappelen van het jaar rooiden.
Op zaterdag 2 september jongstleden organiseerde de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) voor de derde keer de Aardappelrooidag. Dit jaar stelden in totaal negen aardappeltelers, verdeeld over het hele land, hun akker open voor jong en oud om aardappelen te komen rooien. Zo ook de gebroeders Jan en Ben Ham. Na een mislukt avontuur in de aardappelexport, richten de telers zich vandaag de dag weer volledig op de boerderij. “Ons doel is meer verbinding te maken met de regio. We moeten onze afzet niet over de wereld zoeken, maar juist dicht bij huis. Daar ligt nu onze focus. Je moet je veel meer afvragen wat wil mijn omgeving? Wat geeft bestaansrecht op de plek waar ik zit?”, legt Jan Ham de nieuwe bedrijfsvisie uit. Dit sluit aan op de resultaten van het jaarlijkse Pieperonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de NAO. Hieruit blijkt dat 58 procent van de Nederlanders er soms of zelfs nooit op let waar de groente of fruit die zij kopen geproduceerd is, en of het dus van ver weg of dichtbij komt. Vandaar dat de Aardappelorganisatie dit jaar als thema ‘eten om de hoek’ heeft gekozen. Het blijkt volgens de organisatie dat veel mensen dagelijks onwetend zijn over wat er groeit en bloeit op de akkers.
Doel van de Aardappelrooidag is dat consumenten zien en leren wat er zich daar allemaal afspeelt. Ook Jan Ham herkent dit. “Zeker in de eerste lockdown werd de boerderij platgelopen. Dat was een perfecte tijd om de verbinding met de consument te maken. Naast een zorgboerderij, hebben we toen een kas en 2 hectare land met iedere denkbare groente ingezaaid en een aantal aardappelrassen uitgepoot. Op deze tuin bieden we consumenten abonnementen aan. Op dit moment komen minimaal 30 weken per jaar 85 gezinnen wekelijks diverse gewassen oogsten en natuurlijk aardappelen rooien. Hiervoor betalen ze jaarlijks een vast bedrag van 385 euro. Om ze te informeren stuur ik ze ieder week een mail met wat op dat moment oogstrijp is en dan komen ze zelf oogsten, net zoveel als ze nodig hebben. Momenteel zijn er 22 groenten die goed zijn”, legt hij met veel enthousiasme uit. Waarna hij weer snel een aantal verse Frieslanders door de fritessnijmachine haalt, want na een tijdje rooien krijgen de gezinnen trek en dan is een vers gebakken frietje niet te versmaden.
Op het veld van de Aardappelrooidag hebben de broers, samen met Agrico, de resistente tafelaardappelrassen Alouette, Jacky, Twister en Levante uitgepoot. Ondanks de vele regen in de zomerperiode zien de aardappelplanten er gezond uit. Vol enthousiasme storten de gezinnen zich op de aardappelruggen en worden de speciale tasjes snel gevuld, waarbij boer Ben soms helpt om de verse tafelaardappelen boven de grond te halen. Ook de aanwezige influencer Vanessa Dawson van Culinessa is heel blij met haar zak zelf gerooide tafelaardappelen. “Ik ben heel enthousiast over de aardappel. Je kunt er van alles mee bereiden. Mijn favoriet is gewokte aardappelblokjes”, laat ze enthousiast weten. “Ik heb vandaag heel veel geleerd over de aardappel. Ik begrijp van boer Ben dat het niet zo eenvoudig is om het te telen. Daar wil ik graag meer over te weten komen en dat delen met mijn volgers”, laat ze weten. ●
Beschrijving openingsfoto: “Ik heb vandaag heel veel geleerd over de aardappel”, vertelt influencer Vanessa Dawson.
Evenementen
©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO