Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Politici ontdekken veelzijdigheid akkerbouw

oktober 2022

Diverse ministers, Kamer­leden en andere beleids­makers maakten dinsdag 27 september kennis met de veel­zijdigheid van de Nederlandse akkerbouw. Met de ludieke actie met een marktkraam tegenover de Tweede Kamer lanceert BO Akkerbouw een nieuwe campagne. Van aardappelen tot koolzaadolie en van vegan macarons met aardappelzetmeel tot biobased bouwmaterialen: De Akkerbouw Maakt Het.

“Wat jullie kunnen, is heel indrukwekkend”, zegt Tweede Kamerlid Thom van Campen (VVD) enthousiast. Hij is dinsdag 27 september één van de politici die de oversteek maakt naar de stand van BO Akkerbouw tegenover de ingang van de Tweede Kamer. Daar toont de brancheorganisatie een scala aan smaakvolle, duurzame en innovatieve producten van de Nederlandse akkers, waaronder granen, aardappelen en suikerbieten.

Innovatieve sector

“De getoonde akkerbouwproducten en hun reststromen vormen slimme en duurzame ingrediënten. Niet alleen voor onze voeding, maar ook voor dierenvoeding, verzorgingsproducten en zelfs bouwmaterialen”, geeft de BO aan. Deze boodschap wil BO Akkerbouw onder het motto ‘De Akkerbouw Maakt Het’ in Den Haag voor het voetlicht brengen. Ook minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) kom persoonlijk poolshoogte nemen. “Ik vind het geweldig wat jullie doen en dat jullie hier staan”, aldus Van der Wal. Daarnaast zijn veel Tweede Kamerleden met landbouw in hun portefeuille van de partij. “Mooi om te zien hoe innovatief de sector is”, zegt Roelof Bisschop (SGP) enthousiast. “Goed dat jullie zo positieve aandacht voor de akkerbouw vragen”, vult Laura Bromet (GroenLinks) aan.

Online campagne

Het event in Den Haag vormt de officiële aftrap van de nieuwe campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’. De campagne brengt verschillende clips, video’s en afbeeldingen met een korte quiz en interessante feitjes over de Nederlandse akkerbouw. Verspreid op social media en andere online kanalen onderstrepen zij de veelzijdigheid van de sector. Zoals Caroline van der Plas (BBB) volgens de BO terecht vaststelt, staan namelijk niet veel mensen stil bij wat er gemaakt kan worden van akkerbouwproducten. De campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’ en het event in Den Haag zijn onderdeel van Ruimte voor de Nieuwe Akker. Dit is een initiatief van BO Akkerbouw en haar twaalf leden: Agrifirm, Avebe, Cosun, CZAV, Het Comité van Graanhandelaren, LTO Nederland, NAJK, NAO, NAV, Plantum, Van Iperen en VAVI. Meer informatie is te vinden op www.ruimtevoor denieuweakker.nl. ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO