Als de aardappel uw vak is, lees Aardappelwereld magazine digitaal en op papier

Agrico zet in op internationale groei om positie te verstevigen

20 december 2024

In een tijd waarin de aardappelmarkt voor nieuwe uitdagingen staat, heeft Agrico haar groeistrategie scherp in beeld. Tijdens de jaarlijkse centrale ledenvergadering op 10 december 2024 in Emmeloord benadrukte algemeen directeur Mark Zuidhof het belang van verdere uitbreiding, zowel binnen Nederland als internationaal. Deze stap is volgens Zuidhof essentieel om de concurrentiepositie in de pootgoedmarkt te behouden en de samenwerking met de West-Europese aardappelverwerkende industrie te versterken.

Agrico sluit het boekjaar 2023/2024 af met een omzet van 412 miljoen euro, een prestatie die de grens van 400 miljoen euro voor het tweede opeenvolgende jaar doorbreekt. Dit ondanks  het afsplitsen van de gangbare consumptieaardappelactiviteiten aan de nieuwe coöperatie PotatoNext. Opvallend is dat de omzet uit pootaardappelen met 9 procent is gestegen, goed voor een toename van 29 miljoen euro ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook de buitenlandse dochterondernemingen leverden een significante bijdrage, met een omzetstijging van 15 procent, voornamelijk dankzij gunstige marktprijzen.

Grof product

Ondanks een uitdagend groeiseizoen en een late oogst wisten Agrico-telers een gemiddelde opbrengst van 40,5 ton per hectare te realiseren. Opvallend was hierbij de grofheid van het product, met 36 procent bovenmaat. De vraag naar pootaardappelen, aangedreven door consumptietelers en fritesfabrieken, was groot, wat leidde tot een aantrekkelijke uitbetalingsprijs die zo’n 10 euro per 100 kilo hoger uitkwam dan het jaar ervoor. Voor pootaardappeltelers betekende dit een extra opbrengst van 2.100 euro per hectare vergeleken met het vorige boekjaar.

Groei door overnames

Agrico heeft zijn marktaandeel in het vorige boekjaar aanzienlijk versterkt door de overname van de pootaardappelactiviteiten van Zaaizaad- en Pootgoedtelersvereniging Anna Paulowna (ZAP) en The Potato Company (TPC). Deze acquisities hebben niet alleen geleid tot een groter areaal, maar ook tot een verbeterde positie in zowel licentierassen als vrije rassen. Naast deze strategische stappen groeide Agrico op eigen kracht met 3 procent in areaal en verwelkomde het 75 nieuwe pootaardappeltelers. De biologische divisie van Agrico, Bioselect, liet eveneens groei in de cijfers zien. Het areaal biologische aardappelteelt groeide van 700 naar ruim 1.000 hectare, mede dankzij de toetreding van 25 nieuwe biologische telers.

Internationale expansie

“Deze groei is niet incidenteel,” aldus Zuidhof. “We zien in Nederland beperkte ruimte voor verdere uitbreiding. Verdere groei is hard nodig om de positie in de Nederlandse pootgoedmarkt te verstevigen en partner te kunnen blijven van met name de West-Europese aardappelverwerkende industrie. Daarom richten we onze blik ook op het buitenland. In Denemarken en Duitsland willen we binnen vier jaar groeien van 0 naar 1.000 hectare. In Frankrijk is onze ambitie om het areaal van 4.000 naar 5.200 hectare te vergroten binnen vijf jaar.”

Nieuwe strategie voor een veranderende markt

De wereld en de markt is de afgelopen paar jaar dusdanig veranderd dat Agrico de strategie aan het herijken is. Een proces waarbij de directie samen met de raad van commissarissen en de ledenraad de nieuwe richting hebben bepaald. Mark Zuidhof: “Speerpunten in de nieuwe strategie zijn de verdere groei, met name in het buitenland, maar ook sneller afscheid nemen van minder goed presterende aardappelrassen en verkooplanden met tegenvallende omzetcijfers. Daarmee wordt het voor onze operationele afdeling eenvoudiger om de complexe Agrico-business efficiënter te managen en de faalkosten te minimaliseren. Ook de investering van 15 miljoen euro in een nieuw en geavanceerder laboratoriumcomplex van Agrico Research gaat in de toekomst zijn vruchten afwerpen door de introductie van sterkere en resistentere rassen.”

Evenementen

©2015 - 2025 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO