Als de aardappel uw vak is, lees Aardappelwereld magazine digitaal en op papier

Fatbike versus Pieper Bike: Jongeren ervaren de kracht van hun eigen spieren

25 maart 2025

In een wereld waar elektrisch aangedreven fietsen steeds populairder worden, bewijst de Pieper Pomp dat ouderwetse spierkracht nog altijd de beste energiebron is. Dit unieke initiatief van de projectgroep Power to the Pieper van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) werd op 21 maart jongstleden enthousiast ontvangen door scholieren en andere fietsers in Amsterdam-Noord. De actie, gefinancierd door de leden van de NAO, had een helder doel: de aardappel in de schijnwerpers houden in een wereld vol voedingsalternatieven.

Power to the Pieper
Wie op eigen kracht de Pieper Pomp passeerde of een ritje op de Pieper Bike maakte, werd beloond met een gratis aardappelhapje.

Tijdens een bijzondere fietswedstrijd namen groep 8-leerlingen van basisschool Polsstok uit Amsterdam Zuidoost het tegen elkaar op in een “calorie-race”. De uitdaging? Wie verbrandt de meeste energie: de jongeren op de Pieper Bike, aangedreven door pure spierkracht, of de rijders op de fatbike, die afhankelijk is van een accu? Het resultaat was duidelijk: de Pieper Bike leverde bijna drie keer zoveel verbruikte energie op als de fatbike. Dit benadrukte niet alleen de kracht van de menselijke spieren, maar ook de rol van voeding als natuurlijke brandstof.

Aardappelhapjes: energie zonder snoer

Wie op eigen kracht de Pieper Pomp passeerde of een ritje op de Pieper Bike maakte, werd beloond met een gratis aardappelhapje, bereid door chef Donovan Kraag. Zijn smakelijke creaties bewezen dat de aardappel niet alleen voedzaam en lekker is, maar ook een perfecte bron van energie. De gezonde snacks werden gretig ontvangen door de aanwezigen en onderstreepten opnieuw het belang van goede voeding.

De gezondheidsvoordelen van de aardappel

Naast het feit dat aardappelen een uitstekende energiebron zijn, bieden ze ook tal van gezondheidsvoordelen. Aardappelen zijn rijk aan complexe koolhydraten, wat zorgt voor een langdurige en stabiele energievoorziening. Bovendien bevatten ze veel vezels, wat bijdraagt aan een gezonde spijsvertering. Daarnaast zijn aardappelen een goede bron van vitamine C, B6 en kalium, essentiële voedingsstoffen die bijdragen aan een sterk immuunsysteem, een gezonde bloeddruk en een goede spierfunctie. Doordat ze van nature vetarm zijn en geen cholesterol bevatten, passen ze perfect in een gebalanceerd dieet.

Jongeren ontdekken hun eigen kracht op de Pieper Bike

Jongeren ervaren de kracht van hun eigen spieren
Naast het feit dat aardappelen een uitstekende energiebron zijn, bieden ze ook tal van gezondheidsvoordelen.

Naast de fietswedstrijd bood stichting Sciandri een sportieve sessie aan, waarin scholieren actief aan de slag gingen met hun eigen spierkracht. In een tijd waarin veel jongeren gewend zijn om simpelweg op een knop te drukken om vooruit te komen, bood de Pieper Pomp een leerzame en inspirerende ervaring. Ze ontdekten hoeveel kracht en energie hun eigen lichaam bezit en hoe beweging en goede voeding hand in hand gaan.

De aardappel als brandstof voor actie

NAO-directeur Dick Hylkema kijkt tevreden terug op het evenement: “Voordat de e-bike bestond, fietsten we al tweehonderd jaar op aardappelkracht. Met de Pieper Pomp wilden we laten zien dat je met de juiste voeding en een beetje spierkracht veel verder komt dan je denkt. En zeg nu zelf: een aardappel smaakt toch veel beter dan een stekker?” Met honderden enthousiaste deelnemers en veel media-aandacht was de Pieper Pomp een groot succes, zo melden de organisatoren. De boodschap is helder: wie zelf trapt, komt verder. En met de aardappel als energiebron is er altijd een gezonde, voedzame en duurzame keuze binnen handbereik.

Foto’s: Mark Curé, creativebros.


Achtergrond Power to the Pieper

“We houden ons al tien jaar druk bezig met de op Nederland gerichte promotiecampagne Power to the Pieper. Dit zijn een groep bedrijven zich volledig of deels richt op de markt voor kleinverpakte tafelaardappelen en koelverse producten. Deze collectieve promotiecampagne wordt volledig gefinancierd door individuele bedrijven en de NAO. Waarom? Te midden van alle alternatieven voor aardappel zoals rijst en pasta mag de aardappel niet uit beeld verdwijnen bij met name jonge gezinnen. Het is qua bereiding een veelzijdig product en de voedingswaarde stijgt uit boven veel andere voedingsproducten. Het is van belang dat mensen bij het bedenken van hun maaltijden dus ook aardappel goed op het netvlies hebben. Om te bereiken dat in deze hoofden aardappel zit als een goede keuze, is bundeling van krachten nodig. En dat hebben de deelnemende bedrijven duidelijk voor ogen. De marges in de aardappelketen zijn niet groot, dus promotiebudgetten – vergeleken met vele A-merken – zijn navenant beperkt. Ook collectief blijft dat zo, maar dan is er wel een budget om een aantal keren per jaar opvallende acties te plegen”, duidde de NAO-directeur al eerder in zijn vaste column in Aardappelwereld magazine.

Evenementen

©2015 - 2025 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO