Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Meerderheid Nederlandse consumenten beschouwt aardappel als groente

28 maart 2023

Representatief onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) toont aan dat 55 procent van de Nederlandse consumenten de aardappel als groente beschouwt.

De Nederlandse overheid onderzoekt op dit moment of het mogelijk is de BTW op groente en fruit in 2024 af te schaffen. Hiervoor zoekt de overheid ook naar een juridisch houdbare afbakening van wat valt onder groente en fruit. De aardappel is daarbij een van de discussiepunten.

Gezonde voeding stimuleren

“Het is heel mooi om te zien dat Nederlanders het belang inzien van het stimuleren van gezonde voeding, en dus ook de aardappel, door de overheid. In Nederland staat de aardappel in de Schijf van Vijf in dezelfde groep als rijst en pasta, maar zowel qua voedingswaarde als qua gebruik zou de aardappel prima passen tussen de groenten. Ook hoort de aardappel in de volksmond bij groente en fruit (AGF), zoals uit het onderzoek blijkt”, stelt NAO-directeur Dick Hylkema.

Aardappel geschaard onder ‘Groente en fruit’

In het consumentenonderzoek, uitgevoerd door Future of Food Institute, werd Nederlandse consumenten onder andere gevraagd om producten in te delen in de categorieën van de Schijf van Vijf. Ook hierbij schaart de grootste groep (47 procent) de aardappel onder de categorie ‘Groente en fruit’. 36 procent schaart de aardappel onder ‘Brood, graanproducten en maaltijdbasissen zoals rijst en pasta’, 11 procent onder ‘Geen categorie’ en 6 procent bij de overige categorieën (‘Oliën en vetten’, ‘Vis, peulvruchten, vlees, ei , noten en zuivel’ en ‘Water, thee en koffie’).

Voedingswaarde centraal

Als onderbouwing voor het beschouwen van de aardappel als groente noemen consumenten veelal de voedingswaarde en de manier van verbouwen. Mensen die de aardappel als iets anders beschouwen, benadrukken dat de aardappel veel zetmeel en koolhydraten bevat, en dat deze vaak juist samen met groente wordt gegeten. Daarnaast werd de consumenten een lijst met producten voorgelegd, met de vraag van welke van deze producten de overheid de verkoop moet stimuleren. Daarbij geeft 87 procent aan dat de overheid dat voor aardappelen moet doen. Ook vindt 67 procent van de consumenten het een taak van de overheid om duurzame voedselkeuzes te stimuleren, 71 procent vindt datzelfde van gezonde voedselkeuzes. De afbakening specifiek voor het 0% BTW-tarief zou volgens Nederlanders gemaakt moeten worden op basis van hoe gezond een product is (71 procent), gevolgd door het aandeel groente of fruit in een product (47 procent), de mate van bewerking zoals ingevroren of gesneden (35 procent), de duurzaamheid (35 procent) en anders (3 procent).

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO