Al abonnee? Activeer hier uw premium account

EGG Microtubers winnaar PotatoEurope Golden Innovation Award

1 september 2021

Op woensdag 1 september 2021 heeft een professionele jury tijdens een award ceremonie de PotatoEurope Gold Innovation Award toegekend aan de Microtubers van E Green Global (EGG).

Aan de hand van drie criteria, namelijk innovativiteit, potentiële impact op de aardappelmarkt en de toepasbaarheid in de aardappelsector, kwam de jury tot het besluit om de EGG Microtubers te bekronen tot Golden Innovation Award Winner.

Fundamentele doorbraak

Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft een technologie ontwikkeld om op grote schaal virusvrije en vitale microknollen te produceren in speciaal ingerichte laboratoria. De EGG Microtubers kunnen jaarrond geoogst worden en direct machinaal in de volle grond gepoot worden. “Dit is een hele bijzondere innovatie die veel betekent op verschillende terreinen, van gezondheid en snelheid tot een brede toepasbaarheid. We zien de EGG Microtubers als een sprong vooruit naar de vernieuwing van rassen en denken dat de innovatie snel breed toepasbaar zal zijn. We verwachten dat de sector in de EGG Microtubers een fundamentele maar ook toepasbare doorbraak zal herkennen”, sprak jurylid Dirk Duijzer, boegbeeld van de Topsector Agri & Food, bij het uitreiken van de prijs.

Tevreden gezichten tijdens de uitreiking van de PotatoEurope Innovation Award, met vlnr. Remko Bos (HZPC), Hans Langedijk (HZPC), Matt Yun (E Green Global), Epi Postma (E Green Global), Dirk Vandenhirtz (Crop.zone) en Hildo Brilleman (Nufarm).

Silver en Bronze

Meer dan dertig deelnemers zagen de PotatoEurope Innovation Award als de uitgelezen kans om hun innovaties voor de aardappelsector in de spotlight te zetten. Uit alle aanmeldingen selecteerde de jury van experts in eerste instantie een top drie van innovaties. Uiteindelijk ging de Silver Innovation Award naar Crop.zone’s Nucrop, terwijl HZPC’s Smart Bigbag de Bronze Innovation Award in ontvangst mocht nemen.

Publieksfavoriet Nucrop ontvangt Audience Award

Nadat het publiek via verschillende platforms uitgenodigd was om te stemmen voor de publieksfavoriet, ging ook online een strijd tussen de top drie van deelnemers van start. Op 1 september werd bekendgemaakt dat de stemmers van over de hele wereld hebben besloten dat Crop.zone’s Nucrop de Audience Award heeft verdiend. In totaal werden er ruim 200 stemmen uitgebracht en via het stemformulier konden de stemmende aardappelprofessionals aangeven waarom ze voor een specifieke innovatie kozen. Een greep uit de redenen waarom de Nucrop volgens stemmers de Innovation Award verdient:

“Een innovatieve oplossing in een snel veranderende markt van gewasbescherming met strengere regels.”

“Grootste milieuwinst, direct toepasbaar.”

“Past gewoon bij “The Green Deal.”

Koersen op het scherpst van de snede

“Waanzinnig interessante innovaties, vrijwel allemaal betekenisvol en totaal verschillend gericht: snelheid van reproductie, bevordering van versheid en kwaliteit van het eindproduct, minder gebruik van schadelijke middelen, betere tracking en tracing, minder ziektegevoeligheid, optimalisering van het inkomen van de producent enzovoort”, zegt Duijzer, over de deelnemers aan de PotatoEurope Innovation Award. “Bij deze innovaties zijn tal van specialismen betrokken: elektronica, mechanische techniek, digitale techniek, marketing, DNA-technologie, logistiek en allemaal hoog gespecialiseerd. Deze breedte aan richting en specialisatie laat zien dat ondernemers in de aardappelketen op het scherpst van de snede moeten koersen om competitief te kunnen blijven.”

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO