Actie Abonnement Aardappelwereld magazine (Gratis Aardappel Kookboek t.w.v. 15 euro)
Over enkele maanden zijn er Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. Voor iedere bedrijfstak en branchevereniging betekent dat de mogelijkheid om extra aandacht te vragen voor de branche. Dat is nodig, want tegenwoordig zijn er veel politieke partijen, de versnippering is groot.
Iedere partij probeert een aantal groepen kiezers aan te boren, maar dat betekent ook veel in dezelfde vijver vissen. De uitkomst is ongewis, zeker gezien het grote aantal zwevende kiezers. Na de verkiezingen volgt er een periode van kabinetsformatie, meestal met een handvol partijen. Dan wordt – op basis van onderhandelingen – de koers bepaald voor Nederland op allerlei thema’s, waaronder ook de landbouw.
Het is dan zaak dat er in een op te stellen regeerakkoord een paar positieve zinnen komen die in de vier jaar die volgen mede leidend kunnen zijn bij het beleid. En dat is niet vanzelfsprekend in de huidige tijd van problemen die door en voor de landbouw moeten worden opgelost, waardoor men minder oog dreigt te hebben voor de grote internationale betekenis van de innovatieve Nederlandse landbouw. En daarmee ook voor de belangrijke bijdrage hiervan aan de Nederlandse economie en maatschappij. Dat moet goed voor het voetlicht worden gebracht, want we zijn een versnipperde bedrijfstak. Daarmee bedoel ik dat we niet op een centrale plek alles herkenbaar hebben staan zoals bijvoorbeeld Schiphol, de haven van Rotterdam of ASML. Integendeel, onze branche is een optelsom van duizenden locaties van boeren en aanverwante bedrijven in de keten. Als je er niet echt mee bekend bent, dan zie je alleen maar flarden in het vaak mooie landschap, terwijl de optelsom een toonaangevende internationale bedrijfstak is. Serieus invloed hebben op de politiek betekent in mijn ogen vooral samenwerken. Op het landelijke niveau via VNO-NCW waar de NAO lid van is. Een andere belangrijke route is die van de plantaardige sectoren via onze handelskoepel Plantnet International om de kracht van plantaardig te benadrukken. En natuurlijk de BO Akkerbouw om de sterkte van de akkerbouwketen te laten beseffen. En tja, last but not least de aardappel? Dat doen we zelf. Werk aan de winkel!
Dick Hylkema
Directeur Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO)
Evenementen
©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO