Al abonnee? Activeer hier uw premium account

De aardappel is er niet vanzelfsprekend zomaar

november 2023


Laatst mocht ik in het Enkhuizer museum Sow to Grow op de jaarlijkse vriendendag een verhaal vertellen over het succes van de Nederlandse pootaardappel. Dit museum is in handen van een groep vrijwilligers, allemaal behept met het virus van de zaadveredeling. Sponsoren uit de zaadbusiness maken het museum financieel mogelijk, alsmede een grote groep vrienden.

Het bestuur had besloten dat er in het museum speciale aandacht moest komen voor de aardappelveredeling. Om het voor de bezoeker nog wat aantrekkelijker te maken is ook het leuke werk van kunstenares Ellen Mandemaker te zien in de vorm van allerlei menselijk herkenbare vormen van gekiemde aardappelen. Op haar website schrijft Ellen dat ze vanwege het aardappelteeltbedrijf waar ze naast woont een persoonlijk onderzoek begonnen is naar wat de aardappel is en welke wereld erachter schuil gaat. De aardappel raakt haar met een aantal kernwoorden: oer, alledaags, heeft persoonlijkheid (veel variëteiten), willoos, komt overal en wordt zelden goed bekeken.

Als ik dat voor mezelf vertaal is de aardappel oeroud, alle dagen bruikbaar, enorm ontwikkeld en als je hem goed begeleidt in de hele wereld te gebruiken. Wordt zelden goed bekeken? Door de sector juist minutieus, maar dat bedoelt ze natuurlijk niet. De fascinatie van Ellen Mandemaker is voor veel betrokkenen in de sector vanzelfsprekend. Maar de geschiedenis heeft geleerd dat – ondanks de komst van de aardappel eeuwen terug – het heel lang heeft geduurd voordat de aardappel bij ons echt geaccepteerd werd als een alledaagse gezonde voeding. Zo ontsloeg in 1750 de vrouw van de burgermeester van Haarlem (mevrouw Guldewagen) de keukenmeid, omdat ze aardappelen in huis had gehaald. In haar ogen was dat namelijk varkensvoer. Juist omdat de aardappel zo oer, alledaags en weinig bekeken is, moeten we de fascinatie steeds weer overbrengen bij burgers en consumenten.

De NAO doet dat al tien jaar. Zoals de buurman van Ellen Mandemaker zorgde voor haar fascinatie, zo willen wij bijvoorbeeld met de Nationale Aardappelrooidag mensen bereiken. Liefst om ook een onderzoek te doen, maar alleen al het besef dat de aardappel een belangrijk voedingsonderdeel is en er niet vanzelfsprekend zomaar is zou al mooi zijn.

Dick Hylkema
Directeur Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO)

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO