Actie Abonnement Aardappelwereld magazine (Gratis Aardappel Kookboek t.w.v. 15 euro)
De inhoud van deze blogpost is onderdeel van het artikel in Aardappelwereld magazine over de Rassendagen 2021.
Door Zindziwe Janse, Jaap Delleman en Leo Hanse.
Tijdens de Rassendagen 2021 vroegen wij aan de deelnemende kweekbedrijven waar de veredelaars op focussen in het hedendaagse aardappelkweekwerk. In deze blogpost leest u het antwoord op deze vraag gegeven door Joris van der Lee, commercieel directeur Agroplant, Medemblik:
“Iedereen loopt tegen uitdagingen aan en zoekt naar het beroemde robuuste ras”
Voor hun focus in kweekwerk krijgt Agroplant onder andere marktinformatie van klanten en partners van over de hele wereld. “We verkopen in ruim vijftig landen en hebben overal wel voelsprieten om informatie binnen te krijgen. Iedereen loopt tegen uitdagingen aan vanwege het klimaat en minder beschikbare gewasbeschermingsmiddelen, dus zoekt iedereen naar het beroemde robuuste ras”, vertelt commercieel directeur Joris van der Lee.
“Onze kracht ligt voornamelijk in de export. Die exportgebieden willen we graag het juiste aardappelras bieden, maar uiteindelijk weet je pas of rassen geschikt zijn wanneer je ze daar ook geprobeerd hebt. Markt en regelgeving veranderen overal, continu. Een ras waarvan je vandaag denkt dat het heel goed is kan volgend jaar alsnog afvallen, of juist extra geschikt worden door bijvoorbeeld veranderingen in de beschikbare middelen. Als een bewaarmiddel wordt afgeschaft, beweeg je richting een ras dat beter te bewaren is”, legt Van der Lee uit. “Voor onze eigen rassen hebben we wel een visie waar we ermee naartoe willen. Bernice bijvoorbeeld, een van onze nieuwste rassen, is een sterk en goed ras, voornamelijk voor export. We hebben lang getwijfeld of we hem wel zouden aanmelden, omdat-ie bijna in hetzelfde segment valt als onze eigen Actrice, ons grootste ras. Maar we zien nu dat klanten voor wie Bernice een toevoeging is, tegelijkertijd hetzelfde volume Actrice behouden. Er gaat een hele nieuwe markt open voor zo’n ras. De factor geluk is ook een heel groot onderdeel van het kweekwerk. Het feit dat wij met Actrice in dertig landen actief zijn bijvoorbeeld, geeft ons mogelijkheden om wereldwijd dingen te testen. Wanneer we iets nieuws hebben, kunnen we heel makkelijk overal iets naartoe sturen”, aldus de commercieel directeur. Voor het ontwikkelen van nieuwe rassen werkt Agroplant deels met hobbykwekers en deels met eigen programma’s bij Fobek. “We hebben daar een exportprogramma, fritesprogramma, chipsprogramma enzovoorts. We proberen in elk segment aanwezig te zijn, dat levert risicospreiding op. In de industrie zijn onze eigen rassen nog niet heel erg succesvol, maar we hebben vorig jaar wel ons eerste eigen chipsras aangemeld, Red Sky. Dat is een hele mooie toevoeging en ook dat opent deuren. Daarnaast worden nu een aantal fritesnummers serieus beproefd bij de industrie. Ik zie dat de industrie op zoek is naar vervanging voor een aantal rassen, omdat ze aanlopen tegen problemen als virusgevoeligheid. Ik merk dat ze wel kijken naar wat de kleinere bedrijven te bieden hebben. En ook telers zoeken naar een nieuw assortiment. Uiteindelijk willen wij gewoon onze klanten bedienen, zoeken wat zij zoeken”, besluit Van der Lee.
Meer lezen over de Potato Variety Days?
Het Engelstalige e-book uitgegeven in aanloop naar de Potato Variety Days download u hier.
Evenementen
©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO