Aardappelwereld magazine
In zijn inaugurele interview met Aardappelwereld magazine vertelde directeur van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) Dick Hylkema ondernemerschap in de achterban te willen stimuleren en van plan te zijn de sector onderling en de wereld eromheen te verbinden. Vijf jaar na zijn aanstelling in mei 2016 kijkt hij terug op een leerzaam half decennium gevuld met samenwerkingen en het op de kaart zetten van de aardappelagenda. “Ik kwam vanuit tuinbouw bij de NAO terecht, maar was niet ingevoerd in de aardappel noch in de sector. In het eerste jaar heb ik uitgevonden en ervaren wat de aardappel betekent als voedingsproduct. Ik wist niet dat de aardappel in zo’n enorme behoefte voorziet wat betreft verwerking en voedselvoorziening. Ook de betekenis van de groei van de aardappel buiten Europa was nieuw voor mij. Al deze nieuwe informatie gaf een extra dimensie aan deze baan. Pas toen ik bij de NAO kwam werken, realiseerde ik me dat de samenhang het meest onderscheidende kenmerk van de aardappelsector is. Ik wist niet dat deze mooie niche in de Nederlandse landbouw zo’n compleet cluster is van veredeling, toelevering, mechanisatie, kennisinstellingen, handel en verwerking”, vertelt Hylkema over zijn eerste vijf jaar als directeur van de NAO.
Log in om dit artikel te kunnen lezen
Kies Premium om alles te lezen en toegang tot het archief
Evenementen
©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO