Als de aardappel uw vak is, lees Aardappelwereld magazine digitaal en op papier

Max Potato

september 2022

Het weekend dat ik deze column schrijf is de Grand Prix van Zandvoort: de Formule 1.

Toen ik in 2016 in de aardappelsector kwam werken, maakte ik voor het eerst de Aardappeldemodag en ook PotatoEurope mee. Dat was een hele gewaarwording. Een soort Formule 1-tentenkamp dat neerstrijkt en na een of twee dagen weer volledig verdwenen is. Duizenden bezoekers rondom een enkel product: de aardappel. Fascinerend. Na verloop van tijd begreep ik veel beter dat deze enorme organisatie rondom de aardappel volkomen terecht is. Het is niet alleen een dragend gewas voor de akkerbouw, maar Nederland heeft ook een bedrijfstak rondom deze aardappel die uniek is. Een grote veredelingstak, sterke telers, logistiek, handel en verwerking. Maar ook veel kennis, de NAK en overheidssupport ten behoeve van de export. Dat geeft het een Silicon Valley-achtige allure. Dat merken we ook aan de interesse uit allerlei landen om te komen kijken hoe men de eigen aardappelsector kan versterken. Soms ook hoe men zelf meer pootgoed kan telen. Hebben we dan alleen maar te verliezen? Helemaal niet. De insiders van de sector weten dat Nederland zo’n 60 procent van de wereldhandel in gecertificeerd pootgoed doet. Als je het echter afmeet aan de totale aardappelproductie in de wereld, doen wij minder dan 5 procent van de totale behoefte aan pootgoed. Weliswaar wordt er ook lokaal vermeerderd onder licentie, maar dan nog blijft het maar een klein deel van het totaal. Dus meer licentieteelt met Nederlandse variëteiten – zodat men lokaal de eigen productie kan verhogen – heeft een grote toekomst. Daarmee kan de wereldproductie – zoals onlangs voorspeld door de hoogste VN-baas – verdubbelen. Hebben we dan niks te verliezen? Jawel. Het pootgoedareaal in Nederland is 40.000 hectare, dat is ongeveer het maximale, maar ook het minimale om op sterkte te blijven. Zonder een sterke teelt is er ook geen sterke keten, geen veredeling, innovatie en geen toegevoegde waarde. Daarmee verzwakt onze unieke bedrijfstak en ik mag hopen dat men dat in politiek Den Haag voldoende beseft. Max Verstappen kent iedereen, voor Max Potato blijft er werk aan de winkel.

Dick Hylkema
Directeur Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO)

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO