Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Aardappelrooidag in het teken van leren

september 2022

Op zaterdag 3 september vond de tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag plaats. Op vijf locaties, verdeeld over heel het land, konden bezoekers zelf hun piepers rooien en leren hoe een aardappel groeit. Daags voor dit grote evenement werden kinderen van de basisschool Schalmei uit Bant alvast onderwezen door tv-kok Ramon Brugman. “Het stoffige imago mag ervan af. De aardappel kan weer sexy worden”, laat de chef weten.


Vol enthousiasme neemt Brugman de kinderen mee het veld op om zelf de aardappelen van het ras Cammeo te gaan rooien. “Weet je dat als je in het voorjaar een aard­appel in de grond stopt, je er nu dertig oogst? Dat is toch briljant”, leert Brugman de kinderen op het veld van Agrofoodcluster in Emmeloord. Als de kinderen hun tasje met aardappelen aan het vullen zijn, laat Brugman weten dat hij vooral onder de indruk is van de veelzijdigheid van de aardappel. “De aardappel leent zich voor zoveel verschillende bereidingen. Omdat het zo veelzijdig is, brengt dat de creativiteit in je naar boven. Je kunt ze bakken, koken, poffen en frituren. De aardappel past bij heel veel gerechten. Of je ze apart eet als een frietje, of in een stoofpot doet zodat hij alle smaken opzuigt”, laat hij enthousiast weten. “Van oudsher is de aardappel een begeleider van een gerecht. Dat is tegenwoordig wel anders. Het is nu meer een onderdeel van een gerecht. Hierbij is het belangrijk om te weten dat niet iedere aardappel overal voor geschikt is. Met een kruimige of vastkokende aardappel maak je diverse gerechten”, leert hij. Brugman is van mening dat de chefs zeker een rol kunnen spelen in de promotie van de aardappel. “Je kunt de aardappel niet wegdenken uit de Nederlandse eetcultuur. Het is wel jammer dat de horeca meer en meer kant-en-klaarproducten gebruikt. Voor mij als chef gaat het om het verse product. De smaak die je uit de grond haalt, dat is wat jij als chef ermee wil doen. Het is jammer dat het steeds meer een eenheidsworst wordt. Ik weet nog dat je vroeger bij iedere groenteboer geschrapte krieltjes kon kopen. Deze hadden een bijzondere smaak. Die kun je vandaag de dag bijna niet meer krijgen”, deelt hij met spijt in zijn stem. “Om het bijzondere van de aardappel te benadrukken is opvoeden heel belangrijk. Dat begint al in de supermarkt. Het imago van de aardappel is AGV (aardappelen groente vlees). Dat is totaal onterecht. Aardappel is veel spannender als onderdeel van de maaltijd”, laat hij vol vuur weten. “Om het spannende te benadrukken maken we vandaag Rösti met de kinderen. Dat eet je vaak uit de vriezer, maar je kunt het zo gemakkelijk zelf maken. Gewoon gekookte aardappelen raspen, een eitje erbij en wat verse kruiden en je krijgt een heerlijk gerecht”, doceert hij. “Mijn favoriete aardappelgerecht is pommes dauphine. Deze gefrituurde aardappelen aten we altijd als we op vakantie gingen naar Frankrijk. Later kwam ik erachter dat het voor 2/3 uit aardappel en 1/3 uit soezenbeslag bestaat. Als ik dat eet, ben ik weer dat 8-jarige jongetje dat op vakantie is”, laat hij weemoedig weten.

Goed bezochte Aardappelrooidag

“Tijdens de tweede Nationale Aardappelrooidag willen we vooral benadrukken dat aardappel een gezond en veelzijdig product is dat letterlijk om de hoek groeit. Dat is bijzonder duurzaam”, benadrukt Dick Hylkema, directeur van de Nederlandse Aardappel Organisatie en initiatiefnemer van het evenement. Hij vertelt dat de Nationale Aardappel­rooidag dit jaar in het teken stond van leren waar je eten vandaan komt. Uit eigen onderzoek blijkt dat 35 procent van de Nederlanders niet weet waar aardappelen in de winkel vandaan komen. Onder de inwoners in de steden is dit zelfs 39 procent en in de leeftijdscategorie 18-30 jaar zelfs 41 procent. “We willen met de Aardappelrooidag onze bevolking weer dichter bij de bron van het eten op hun bord brengen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 58 procent van de Nederlanders nog nooit op een aardappelboerderij is geweest en dat 48 procent een aardappelplant niet kan herkennen. Omdat 73 procent van de ouders aangeeft dat ze hun kinderen willen leren waar hun eten vandaan komt, biedt de Nationale Aardappel­rooidag voldoende input om kennis over te dragen”, legt Hylkema uit. ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO